Да програмираш бизнеса си

#

Да програмираш бизнеса си

След първия несполучлив опит Ивайло Христов разбира, че освен да имаш технически умения за успешен бизнес трябва да разбираш от маркетинг и продажби

Next Generation прогнози

А ако Facebook загине?

„Има много ясни показатели, които доказват, че Facebook няма да залезе в близките 5 години“, казва Ивайло Христов. Но дори и това да се случи, „Комфо“ няма да останат извън бизнеса, защото нуждата да комуникираш, приятелите ти да филтрират информацията, която достига до теб, нуждата, която социалната мрежа създаде, може да изчезне само ако се появи заместител.
„Каквото и да се случи, няма да стане за една нощ. Навиците на потребителите са огромен фактор. Yahoo и dir.bg са идеалните примери за сайтове, които не се развиват от години, но все още се използват.“

А Google+

„Към Google+ в момента има много голям интерес, но единственото, на което разчита той, е доброто име на фирмата и огромният брой Gmail потребители. Напълно вероятно е социалната мрежа на Google да нарасне до няколко десетки милиона единствено заради потребителите на gmail. Но такъв огромен първоначален интерес видяхме и когато се появи Buzz. После хората спряха да го
ползват. Това очаквам да се случи и с Google+.“

 

#

„Ще трябва да се учи пак“, ми казва Ивайло Христов минути след като получи наградата си в конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation. Седмица по-късно звъним на футуристичен звънец и влизаме във вход с четири брандирани пощенски кутии. Още от „Комфо“ копчетата в асансьора разбираме, че няколко етажа са за екипа на компанията. Ивайло ни посреща и правим кратка разходка в трите апартамента. Млади хора, в приветливи помещения, декорирани според личните им предпочитания. Приятни тераси с люлки, маса за тенис, дартс и класическата за всеки ИТ офис джага. Ивайло споделя, че след разрастването на екипа са обмисляли да се преместят в по-корпоративна среда, но се отказват. „Имайки предвид, че почти нямаме клиенти в България, не ни трябва лъскав офис.“

На последния етаж разглеждаме наградите на Ивайло, наредени над внушителна колекция книги за програмиране. До наградата „Facebook кампания“ от тазгодишните Български уебнагради седи рамкирана салфетка с неразбираеми чертежи. Като в класическа история за създаване на голяма компания всичко започва със скица върху няколко салфетки.

„През 2007 г. разбрахме, че Facebook всъщност е доста готина социална мрежа, която следва интересни бизнес модели от ИТ средите, а не е просто поредната заигравка за тинейджъри. С отварянето на мрежата за външни компании започнахме да си задаваме въпроса има ли бизнес в това.“

Втори опит

За Ивайло това е вторият опит за собствен бизнес. Първият пропада, но му помага да разбере, че една ИТ компания може много трудно да започне само на базата на техническите умения. „В първия ми стартъп бяхме само двама програмисти и страшно много ни липсваха умения в маркетинга и продажбите.“ По това време Ивайло работи в Microsoft в Дания. Пак там, на събитие за предприемачество среща сегашните си партньори от Дания. Така начело на компанията застават двама технически специалисти от България и двама специалисти по маркетинг и продажби от датска страна. Следва година и половина доказване на концепции, тестови приложения и проучвания. В късната пролет на 2008 г. става ясно, че във Facebook има достатъчно потенциал и бизнес интерес.

 

„Още тогава имаше въпроси кога Facebook ще умре, кое ще е следващото нещо“, смее се Ивайло и признава, че това е един от най-честите въпроси, които му задават.

От услуга към продукт

През лятото на 2008 г. компанията, която тогава носи името „Стеллар България“, започва да наема хора, през есента се появяват и първите клиенти. „И до ден днешен повече от 90% от пазара ни е в скандинавските страни и не продаваме много в България. Разбираемо е, защото социалната мрежа в България е с около година по-назад в развитието си. Това, което тепърва започва в България, е използването й за решаване на реални проблеми.“

„Комфо България“ е 100% собственост на регистрираната в Дания Komfo Global, в която съдружници с равни дялове са самият Христов, партньорът му в България Динко Танев и датските им съдружници Размус Мюлер и Майкъл Хансен. Освн у нас Komfo Global има дъщерни дружества в Дания и Норвегия.

„Комфо“ е една от първите компании, които разработват приложения за Facebook. В момента фирмата е отличена като предпочитан разработчик от Facebook. Членството в този ограничен кръг от компании гарантира редовен достъп до информация за всички промени в платформата, сбирки, посветени на бъдещите проекти и възможност за обратна връзка. „Промените във Facebook са най-доброто и най-лошото на платформата. От технологична точка са нещо много трудно, но от гледна точка на бизнеса са много важни, защото са основната причина компаниите да не правят приложенията в собствените си отдели, а да се обръщат към нас.“

Заради трудността да разширяват екипа непрестанно от година насам фирмата преминава към продуктово ориентиране, като разчитат на по-стандартизирани и бързи решения. В същото време клиенти на „Комфо“ са гиганти като Nike, Ikea, Toyota и Seat – все компании, които се стремят да се откроят от всичко общоприето. „За тези клиенти стандартните ни продукти по никакъв начин не може да са атрактивни, така че си запазваме поръчковата бизнес линия за тях.“

 

 

#

#

#

Facebook App

Едно от последните Facebook приложения на „Комфо“ е разработено за предизборната кампания на датската социалдемократическа партия. Партията има над 50 хил. членове, като 5-10% от тях са изключително активни по време на кампанията. Освен стандартните информационни функции специфични за приложението са генерация на брошури, игрови механики за класиране по активност и най-интересното – даряване на личния статус. Това позволява от административния панел да се публикуват съобщения от името на всеки, който е предоставил статуса си. Обсъжда се приложението да бъде подържано и развивано дори след края на кампанията.

like

Христов чертае структурата на „Комфо“, докато държи поставената в рамка салфетка, на която в едно кафене са скицирали идеята за създаването на компанията

 

Визитка

Ивайло Христов, 28 г., е основател и директор бизнес развитие на „Комфо България“ и член на борда на Комфо Global и Fanbooster, Норвегия. За три години екипът „Комфо“ става предпочитан разработчик на Facebook и развива иновативни маркетингови продукти за социалните мрежи за клиенти като Ikea, Nike, Sony, Toyota, Seat. Журито на конкурса Next Generation 2011 присъди на Ивайло Христов частична стипендия (50%) за EMBA обучение в City College/University of Sheffield.

 

 

Програмист или предприемач

Както за всички ИТ компании в България, така и за „Комфо“ намирането на специалисти е проблем. „Компанията ни е много зависима от достъпа до специалисти, които са добри в Web технологиите и могат да учат бързо.“ Убеден е, че е неправилно нови хора да се привличат само с космически заплати, защото в момента, в който някой им предложи повече, те си тръгват. Цел на „Комфо“ е хората да са доволни. Точно затова Ивайло се вслушва в желанието на екипа си да не се местят в по-корпоративна среда.

„Вече три години не съм програмирал“, споделя основателят на „Комфо България“. Обяснява ни, че програмирането помага страшно много на преценката му за реалистичността на крайните срокове. „Нагледал съм се на хора, които се опитват да ни управляват, които нямат никаква представа от естеството на нашата работа. Управленски кадри, които не са били навътре в ИТ сферата, трудно разбират парадоксите в този тип работа.“ Хората, работили с „Комфо“, споделят, че фактът, че и двамата български съдружници са програмисти, страшно много им помага да разбират всичко, което се случва.

Преподавател и танцьор

От 2003 г. Ивайло е хоноруван преподавател в Софийския университет, първоначално технически дисциплини. Съавтор е на първата българска книга за платформата на Microsoft .NET Framework. Отскоро преподава предприемачество на магистърско ниво във факултета по математика и информатика. Заедно с Junior Achievement също организират курсове по предприемачество. В Cisco
института преподава дисциплини, които казва, че са близки до сърцето му – маркетинг в социалните мрежи и наемане на хора.

Друг актуален проект, върху който работи в партньорство с агенция за подбор на персонал, е книга за ИТ специалистите. „Те не могат да продават труда си. Представят се лошо на интервюта, имат коренно погрешна представа какво иска да чуе работодателят и много често не са искрени. Затова решихме да напишем една книга с истински истории, в която да споделим опита, който имаме.“

В графата „хобита“ на документите, с които Ивайло кандидатства в конкурса, попадат народните танци. „В нашата професия седенето пред компютъра е страшно нездравословно. Трябва човек да има достатъчно движение.“ Ивайло споделя, че спортовете са му интересни само в първия месец. Пробвахме го на тенис на маса, не си личеше някога да му е било интересно. Казва, че народните танци са сред любимите му занимания, защото имат и образователен елемент. Музиката явно също е фактор. „Въпросът е човек хем да учи, хем да тренира.“ Но така и не научихме дали Ивайло Христов наистина е толкова добър танцьор, колкото твърди. Ще проверим.

Ангел Симитчиев, Денислава Симеонова

 

 

Другите за Ивайло Христов

Венцислав Попов,
съдружник в първия стартъп на Ивайло

# С Иво се познаваме от 6-7 години. Той е рядко явление. Малко хора притежават неговия заряд. Отдава му се да катализира процеса на работа и да увлича хората. Доста е комуникативен, противно на схващането за програмистите, и в същото време премерен в изказванията си. Ценя много високо прямотата му. Имало е и случаи, в които ентусиазмът му го е тласкал лудо към някоя не толкова добра идея.

Динко Танев,
съдружник в Komfo Global и технически директор на „Комфо България“

#С него сме работили дълго в една английска компания, разработваща софтуер за езикови преводи. Във факултета по математика и информатика в СУ той ми преподаваше в курса по .NET Framework. Събра ни предприемаческият дух преди около 4 години, когато основахме „Комфо“. Ивайло е изключително креативен и съчетава техническите си познания със ситуацията на пазара, за да достигне до иновативна идея. Има невероятното качество да действа хладнокръвно в напрегнати ситуации и способността да разпределя работата на хората по най-ползотворния начин. С Христов сме доста различни като характери и се радвам, че това е така. Ивайло е верен приятел, на който може да се разчита. Обожава да се разхожда. Във фирмата е известен със своите wisdom walks – 30 мин ходене, след като е обядвал. Често излизаме извън София през уикендите с приятелски компании за малко отдих и откъсване от големия град.

Размус Мюлер,
съдружник в Komfo Global и изпълнителен директор на „Комфо Дания“

#Ивайло и Майкъл Хансен (другият датски съдружник в „Комфо“) се познават от предприемаческо събитие и от Майкъл получих доста позитивни впечатления за него. Когато с Майкъл решихме да проучим възможностите да работим с Facebook, веднага потърсихме Ивайло, за да разберем дали иска да стане част от
проекта „Комфо“. Най-ценните му професионални качества са способността му да вижда нещата в перспектива, едновременно от ИТ страната и от гледна точка на бизнеса. Ивайло е аналитичен и последователен, но в същото време е прогресивен и твърдо решен да се движи напред. Страхотно е да имаш човек като него наоколо. Не сме имали нито един спор, който да не сме разрешили спокойно и разумно.

За мен

Ивайло Христов е предприемач, лектор, вдъхновител и страстен почитател на българската природа.
Повече тук

Разгледайте новата платформа за ИТ въпроси и отговори :
forum.dev.bg

Виж още

Абонирай се

* задължително поле