Ивайло Христов – фурор в бизнеса по време на криза
През тази година 27-годишният ИТ специалист получи приза на
Джуниър Ачийвмънт за млад предприемач на годината“
Ивайло Христов –
фурор в бизнеса по време на криза
Вярвате или не, дори в България има хора, които на 27 години са постигнали повече,
отколкото други постигат през целия си живот. Просто във вените им тече друга кръв –
предприемаческата.
Такъв например е случаят с младия директор „Бизнес развитие“ на Комфо – първата българо-
датска компания, специализирана в разработката на софтуерни приложения и маркетингови
решения за социалната мрежа Фейсбук.
Интересът на Ивайло Христов към ИТ технологиите започва с влизането му през 1995 г. в Бургаската школа по информатика, където се занимава активно с програмиране.
Представлявайки школата, той често ходи по олимпиади и състезания, но най-силното му представяне е на 4-ти кръг по олимпиадата по информатика през пролетта на 2001 г.
През последната си година от гимназията вече е признат за лауреат на националната олимпиада по информатика. С тази оценка влиза във Факултета по математика и информатика на Софийски университет,
разбира се – със специалност информатика. Още във втори курс започва да работи на непълен работен ден от вкъщи. А в трети – да участва в преподавателски екипи в СУ. Тъй като във ФМИ позволяватна последните
да правят изборни дисциплини, Ивайло, заедно с едни от най-добрите експерти в различни области на ИТ към днешна дата, създават дисциплина за навлизащата тогава технология .Net Framework.
Благодарение на усилията им, през 2005-2006 г. се появява и първата книга (в два тома) за .Net Framework в България.
Въпреки, че е създадена с некомерсиална цел, книгата има страхотен успех.
За работата в Microsoft
През 2006 г. изниква добра възможност за Ивайло да започне работа в Microsoft. Кандидатства за стаж, но скоро разбира, че ще му предложат възможност да започне на постоянна длъжност.
Минава през безброй интервюта и накрая е одобрен.
За съжаление, изчерпването на визите за САЩ спъва заминаването му. Годината забавяне обаче не обърква твърде много плановете му – използва възможността да запише магистратура „Електронен бизнес и електронно управление“. Малко по-късно от Microsoft му се обаждат и му предлагат да се присъедини към развойния център на компанията в Дания и той приема. Там трупа опит в продължение на година и половина. През всичкото това време той таи в себе си намерения един ден да започне собствен бизнес, но не се чувства особено подготвен. Просто преди, Комфо има вече един неуспешен start UP, от който Ивайло твърди, че е научил много неща. Разбрал
е, че е за един млад предприемач е много трудно да създава продукт, защото разработването му отнема достатъчно много време, а след това не се знае дали клиентите ще го харесат.
Ивайло си дава сметка, че неговият нов бизнес трябва да предоставя услуга, а не продукт и то – услуга в ИТ сферата. Другият извод от първия start UP е, че има ужасна нужда от хора, специализирани в маркетинга и продажбите.
Комфо & Facebook
Така заедно с Динко Танев (също ИТ специалист) и двама колеги от Дания, специализирани съответно в продажби и маркетинг, през 2007 г. стартират нов бизнес.
Това, което знаят със сигурност е, че е нужно да се насочат точно и ясно в някаква малка и тясна ниша, за да успеят. Създават Комфо – първата българо-датска компания за разработка на софтуерни приложения за социални интернет мрежи. Младите предприемачи си дават сметка, че социалната мрежа Фейсбук вече е отворила платформата си и че набира скорост не само в САЩ, но и в Европа.
Неслучайно веднага се впускат в разглеждането на възможностите. Започват плахо, трудно и с много опипване на почвата, защото не са сигурни, че бизнесът им ще успее.
По същото време всички говорят за начало на прословутата финансова криза, която обаче за Ивайло и приятели се оказва в буквалния смисъл „добре дошла“. Просто маркетинг бюджетите на компаниите се
свиват и те се обръщат към алтернативни източници за реклама.
През 2008 г., когато отваря офиса си в България, Комфо успява да наеме най-умните и способни хора, което според Ивайло е абсолютно важно за едно начало на бизнес. Финансовата криза кара всъщност много талантливи ИТ таланти да се оглеждат за други възможности, а компанията може да предложи растящ тренд в този момент.
Впрочем, наемането на най-способните хора и до днес е политика на
Комфо, защото в софтуерна организация, научил е Ивайло, човешкият потенциал е най-ценен.
Комфо днес
През 2009 г. в българския офис на Комфо работят 8 човека. Днес са 26. Все повече клиенти идват в компанията и екипът е неспособен да поема всички поръчки.
Предпочита да предложи качество, а не количество. Клиенти на компанията са Nike, Sony Ericsson, The Royal Danish Aifrorce (Датските кралски въздушни сили), DSB(Датските железници), Roskilde festival и др.
Комфо има офиси и в Норвегия, а плановете на компанията включват представителни офиси в по-големите градове на Европа за следващите 2 години.
В началото на 2010 г. организацията е отличена от Фейсбук за Facebook Preferred Developer Consultant. Това високо отличиеозначава, че създаваните от нея продукти са от полза на екосистемата, която създават платформата, приложенията и потребителите. Признание е и за техническите качества на софтуерните продукти на Комфо и за бизнес позицията й и поведението й тук, в Европа. На сайта на Фейсбук има лист на компаниите, които предлагат горната услуга. Само 12 компании от общо 48 са извън САЩ и нито една няма офиси и не обслужва Скандинавдските държави. Може да се каже, че Комфо е единственият Facebook Preferred Developer Consultant за тази част от Европа.
За наградата на Джуниър Ачийвмънт
От всичко казано дотук, не е случайно, че през юни 2010 г., за своите постижения в бизнеса Ивайло получава приза на Джуниър Ачийвмънт за „млад предприемач нагодината“.
За него отличието е наистина голямо доказателство за това, че се справя добре.
Ивайло се включва в програмата като част от курса на обучение в СУ. Участниците в учебните компании на Джуниър Ачийвмънт
обикновено са ученици или студенти, които имат възможността да усетят изпитанията, които среща стартиращия бизнес. Дори и след като завършва програмата Ивайло продължава да поддържа връзки с организацията и да помага, както правят и много възпитаници на Джуниър Ачийвмънт.
Наградата „млад предприемач“ е излъчена по няколко критерия, които засягат постигнатото в бизнеса като обхват, динамично развитие, навлизане на нови пазари, иновативност и др.
Съветът на Ивайло към начинаещите в бизнеса е „да действат“.
Любопитни факти:
Ивайло започва да се занимава с компютри в 5-ти клас, а 3 години по-късно стартира първия си проект като лятна работа.
Във Фейсбук е по цял ден, но не само защото работата му го налага. Използва интензивно социалната мрежа и в личния си живот, и като средство за бизнес комуникация и източник на контакти.
Над 500 милиона активни потребители по света 1 600 000 в България.
70% от потребителите на Фейсбук са извън САЩ.
Един потребител има средно 130 приятеля.
Фейсбук е преведен на повече от 70 езика (300 хиляди потребителя са взели участие при преводите на сайта).
Повече от 150 милиона потребители ползват Фейсбук през мобилни устройства.
Над един милион разработчици на Фейсбук приложения в света.